Opóźniony lot… Co dalej?

Znacie swoje prawa?

Opóźniony lot, odwołany lot? Nikt z nas nie lubi sytuacji, w których nasz planowy lot ulega zmianie.
Niestety, takie sytuacje się zdarzają i zdarzać będą. Trzeba wtedy uzbroić się w cierpliwość i znać swoje prawa.

Wszyscy słyszeliśmy o kłopotach irlandzkiej, taniej linii lotniczej w ostatnim czasie. Opóźnione, odwołane loty!  Czy znacie swoje prawa?

My dwukrotnie w przeciągu ostatnich miesięcy przerabialiśmy opóźnienia samolotów przekraczające 3 godziny.

Zgodnie z prawem Unii Europejskiej przysługują nam odszkodowania w wysokości 250 EUR za loty do 1500 km i 400 EUR powyżej 1500 kilometrów.

Za loty poza Unią Europejską (miejsce startu albo lądowania musi być w Unii Europejskiej):

  • 250 EUR do 1500 km
  • 400 EUR do 3500 km
  • 600 EUR powyżej 3500 km

Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 295/91 (Dz.Urz. WE L 46 z 17 lutego 2004 r., s.1) – ten dokument stanowi podstawę do wszelakich roszczeń.

Odsyłamy do lektury, napiszemy jak to wyglądało ze strony praktycznej.


Wrzesień 2017, lot Kijów – Wrocław.

Po przybyciu na lotnisko okazuje się, że samolot jest opóźniony. Węgierski przewoźnik dla wszystkich pasażerów przygotował kanapki i butelkę wody. Pozostało czekać…

Dobre humory nas nie opuszczały, bo wyjątkowo miło spędziliśmy czas podróżując po Ukrainie. Po ponad 4 godzinach od planowanego startu samolot opuścił ukraińskie lotnisko i wyruszyliśmy w podróż powrotną.

Po kilku dniach postanowiliśmy skontaktować się z linią lotniczą. Odpowiedź z ich strony była jednoznaczna – żadna rekompensata nam się nie należy. Argumentowali to tym, że opóźnienie było spowodowane kłopotami technicznymi maszyny. Próbowaliśmy kontaktować się z nimi jeszcze kilkukrotnie drogą mejlową, ale węgierski przewoźnik postanowił ignorować wiadomości od nas.


Obowiązkiem każdej linii lotniczej jest sprawdzanie, że ich flota jest gotowa do planowych lotów i jest sprawna pod względem technicznym.


Nie chcieliśmy dzwonić na infolinię linii z uwagi na bardzo wysokie koszty połączenia telefonicznego.  Postanowiliśmy skorzystać z pomocy pośrednika w tego typu sprawach. Mieszkamy w Irlandii, tutaj znaleźliśmy pomoc u my refund.

Na pewno w Polsce też są firmy, które Wam pomogą w tego typu sprawach.

Po kilku tygodniach otrzymaliśmy czek… Pasażer – przewoźnik 1:0 🙂

imag09203583657024247720696.jpg
173 EUR! Możmy bookować następny gigant 😜

Maj 2018, lot Neapol – Dublin

W tym przypadku opóźnienie było bardziej dotkliwe, bo wyniosło przeszło 9 godzin…

Zanim wyruszyliśmy na lotnisko, w osiedlowym warzywniaku kupiliśmy 2 kilogramy truskawek, których smak nas urzekł. Gdyby lot odbył się o czasie, pewnie doarłyby do Irlandii, tak przez te kilka godzin uzupełnialiśmy poziom cukru we krwi, cukier nam nie spadł 😀

Irlandzki przewoźnik zagwarantował nam bony, które mogliśmy wykorzystać w lotniskowej knajpie. Mogliśmy je wymienić na kanapkę, wodę i kawę.

Po powrocie do domu postanowiliśmy złożyć wniosek on-line o rekompensatę. Wniosek złożyliśmy bezpośrednio na stronie internetowej przewoźnika. Chcieliśmy spróbować bez pomocy pośredników. I… udało się 🙂 Po tygodniu przyszła odpowiedź, że odszkodowanie w wysokości 400 EUR zostanie przelane na wskazany we wniosku numer konta bankowego. Pamiętajcie, zanim wyślecie wniosek sprawdźcie, czy jest kompletny! Wtedy na pewno nie będzie żadnych opóźnień.

Sporo ludzi nie korzysta z przysługujących im praw, a warto! Nasza znajoma po rozmowie z nami wysłała wniosek do irlandzkiego przewoźnika w związku z opóźnieniem lotu w 2016 roku i … otrzymała odszkodowanie 🙂

Opóźnienia lotów były, są i będą. Pozostaje nam w takich sytuacjach uzbroić się w cierpliwość, uśmiech i dobre towarzystwo w oczekiwaniu na lot. A gdy już wrócimy z podróży warto, naprawdę warto, złożyć wniosek o odszkodowanie. A być może będą kolejne pieniądze na niezapomniany krótki wypad, obfitujący w niezapomniane przygody.

My jednak życzymy Wam, nam jak i przewoźnikom punktualnych lotów!

Czy Wasze loty też były opóźnione? Jakie mieliście doświadczenia z liniami lotniczymi?

Piszcie w komentarzach!

Reklamy

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.