Menu

Opóźniony lot… Co dalej?

Opóźniony lot, odwołany lot? Nikt z nas nie lubi sytuacji, w których nasz planowy lot ulega zmianie.
Niestety, takie sytuacje się zdarzają i zdarzać się będą. Trzeba wtedy uzbroić się w cierpliwość i znać swoje prawa.

Czy znacie swoje prawa?

My dwukrotnie w przeciągu ostatnich miesięcy przerabialiśmy opóźnienia samolotów przekraczające 3 godziny.

Zgodnie z prawem Unii Europejskiej przysługują nam odszkodowania w wysokości 250 EUR za loty do 1,500 km i 400 EUR powyżej ,1500 kilometrów.

Za loty poza Unią Europejską (miejsce startu albo lądowania musi być w Unii Europejskiej):

  • 250 EUR do 1,500 km
  • 400 EUR do 3,500 km
  • 600 EUR powyżej 3,500 km

Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 295/91 (Dz.Urz. WE L 46 z 17 lutego 2004 r., s.1) – ten dokument stanowi podstawę do wszelakich roszczeń.

Opóźnione loty

Wrzesień 2017, lot Kijów – Wrocław.

Jesteśmy w Kijowie. Stolica Ukrainy jest niesamowita. Wszystko co dobre szybko się kończy. Czas wracać do domu. Po przybyciu na lotnisko okazuje się, że samolot jest opóźniony. Węgierski przewoźnik (Wizz Air), ma dla nas kanapki i butelkę wody. Musimy czekać…

Dobre humory nas nie opuszczają… Endżojujemy się ostatnimi godzinami na Ukrainie…

Wizz Air startuje z kijowskiego lotniska z czterogodzinnym opóźnieniem…

Po kilku dniach postanowiliśmy skontaktować się z linią lotniczą. Odpowiedź z ich strony była jednoznaczna – żadna rekompensata nam się nie należy. Argumentowali to tym, że opóźnienie było spowodowane kłopotami technicznymi maszyny. Próbowaliśmy kontaktować się z nimi jeszcze kilkukrotnie drogą mailową, ale węgierski przewoźnik postanowił ignorować wiadomości od nas.


Obowiązkiem każdej linii lotniczej jest sprawdzanie, że ich flota jest gotowa do planowych lotów i jest sprawna pod względem technicznym.


Nie chcieliśmy dzwonić na infolinię linii z uwagi na bardzo wysokie koszty połączenia telefonicznego.  Postanowiliśmy skorzystać z pomocy pośrednika w tego typu sprawach. Mieszkamy w Irlandii, tutaj znaleźliśmy pomoc u my refund.

Na pewno w Polsce też są firmy, które Wam pomogą w tego typu sprawach.

Po kilku tygodniach każdy z nas otrzymał czek… na 250 euro pomniejszony o prowizję pośrednika.

My 1 : Linie lotnicze 0

173 EUR! Możmy bookować następny Gigant 😜

Maj 2018, lot Neapol – Dublin

Na lotnisko w Neapolu docieramy z dwugodzinnym zapasem czasu. Po drodze kupujemy 2 kilogrami słodkich, włoskich truskawek!

Na lotnisku, na tablicy odlotów widnieje informacja o opóźnionym locie…

W tym przypadku opóźnienie było bardziej dotkliwe, bo wyniosło przeszło 9 godzin… Łącznie opóźnienie przekroczyło 9 godzin!

Od irlandzkiego przewoźnika, Ryanaira, który miał nas zabrać do Dublina dostaliśmy vouchery, które mogliśmy wykorzystać w lotniskowej knajpie. Mogliśmy je wymienić na kanapkę, wodę i kawę. Za napoje alkoholowe trzeba płacić extra 😉.

Po powrocie do domu postanowiliśmy złożyć wniosek on-line o rekompensatę. Wniosek złożyliśmy bezpośrednio na stronie internetowej przewoźnika. Chcieliśmy spróbować bez pomocy pośredników. I… udało się 😁. Po tygodniu przyszła odpowiedź, że odszkodowanie w wysokości 400 EUR zostanie przelane na wskazany we wniosku numer konta bankowego. Pamiętajcie, zanim wyślecie wniosek sprawdźcie, czy jest kompletny! Wtedy na pewno nie będzie żadnych opóźnień.

My 2 : Linie lotnicze 0

Sporo ludzi nie korzysta z przysługujących im praw, a warto! Nasza znajoma po rozmowie z nami wysłała wniosek do irlandzkiego przewoźnika w związku z opóźnieniem lotu w 2016 roku i … otrzymała odszkodowanie 😃! Przepisy nie precyzują dokładnie, do jakiego okresu wstecz można starać się o odszkodowanie.

Opóźnienia lotów były, są i będą. Pozostaje nam w takich sytuacjach uzbroić się w cierpliwość, uśmiech i dobre towarzystwo w oczekiwaniu na lot. A gdy już wrócimy z podróży warto, NAPRAWDĘ WARTO, złożyć wniosek o odszkodowanie. Być może uda się zdobyć ekstra pieniądze na kolejny Gigant, obfitujący w niezapomniane przygody.

My jednak życzymy Wam, nam jak i przewoźnikom punktualnych lotów!

O Autorze

Nazywają mnie ZŁOTÓWĄ! Moim zadaniem jest kontrolowanie, aby za dużo nie wydać! Podróżowanie jest fajne!

Brak komentarzy

    Dodaj komentarz

    Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.