Pociągiem po Chinach

Wsiąść do pociągu byle jakiego…

Pociąg to najbardziej popularny środek lokomocji… Idziemy na stację kolejową kupujemy bilet i sprawa załatwiona… W Chinach sprawy mają się zgoła inaczej…

Od 2011 rząd Chiński wprowadził możliwość kupna biletów kolejowych przez Internet 🙂 . Jest tu jednak pewien haczyk, jeśli nie znamy chińskiego i nie posiadamy karty kredytowej wydanej przez chiński bank to takich biletów sobie nie kupimy 🙁 !

Z pomocą przychodzą nam agencje turystyczne, które za dodatkową opłatą pomogą nam kupić bilety kolejowe. My skorzystaliśmy z Travel China Guide. Ważne żeby bilety rezerwować z duuużym wyprzedzeniem. Nam pomoimo rezerwacji z miesięcznym wyprzedzeniem nie udało się dostać biletów na niektóre połączenia i w związku z tym musieliśmy zmodyfikować nasze plany.

Jak już nam się uda kupić wymarzone bilety to wtedy z numerem rezerwacji i paszportem udajemy się na dowolny dworzec kolejowy po odbiór papierowych biletów. Na dworzec udajemy się z godzinnym wyprzedzeniem, będziemy musieli przejść przez kontrolę bagażu i bramki podobne do tych na lotnisku. Następnie odnajdujemy na rozkładzie nasz pociąg i udajemy się do przeznaczonej dla nas poczekalni… Na około 30 minut przed odjazdem zaczyna się odprawa – sprawdzone zostaną dokładnie nasze bilety i paszporty!!!


Jeżeli planujecie zakupić przekąski na podróż, zróbcie to na mieście! Na dworcu jest wiele sklepików i restauracji , ale ceny bywają kilka razy wyższe niż w sklepach na mieście!!!


bilet
bilet2

W Chinach transport kolejowy jest bardzo rozbudowany. Po torach jeżdżą pociągi różnej kategorii od tradycyjnych osobówek po jedne z najszybszych pociągów na świecie 🚆. W różnych pociągach mamy do wyboru różne klasy:

  • stojąca,
  • miejsce siedziące,
  • twarda kuszetka,
  • miękka kuszetka,
  • kuszetka de lux,
  • druga klasa (pociągi kategorii G i C),
  • pierwsza klasa (pociągi kategorii G i C)
  • buisness klasa (pociągi kategorii G i C),
  • kuszetki kapsuły w szybkich pociągach.

Naszą podróż koleją zaczynamy w Pekinie.

Z Pekinu udajemy się do Datongu, następnie do Pingyao, a stamtąd powrót szybkim pociągiem do Pekinu. Razem łącznie około 1300 km, 20 godzin w pociągu 🙄. Bilety to wydatek około 350 PLN 😬 na osobę! Drogo!!!

mapa-kolej

Trasa naszego Giganta
WhatsApp Image 2018-09-28 at 11.41.02 AM

Budynek dworca głównego w Pekinie

Na dworzec kolejowy w Pekinie jedziemy metrem, stajemy do kolejki po odbiór biletów. Po okazaniu numeru rezerwacji i paszportów odbieramy bilety na wszystkie połączenia na naszym Gigancie.

Dworcowe życie

Życie towarzyskie przed dworcem w Pekinie.

Na placu przed budynkiem dworca jesteśmy świadkami osobliwego życia towarzyskiego pasażerów. Na dworzec kolejowy w Chinach nie wejdziesz jeśli nie posiadasz ważnego biletu! Jesteśmy częścią tłumu ludzi oczekujących na swoje połaczenia kolejowe, czekających na swoich bliskich. Jesteśmy świadkami libacji alkoholowych, gier towarzyskich, pikników. Jest słonecznie i ciepło. Jesteśmy ciekawi jak plac przed dworcem pekińskim wygląda zimą, w deszczu 🙄.

Tablica odjazdów

Krzaczki, wszędzie widzimy krzaczki 😋! Tabliczodjazdów.

Zaopatrzeni w niezbędne artykuły spożywcze (o tym później) wchodzimy do budynku dworca. Przed samym wejściem sprawdzane są nasze bilety i paszporty, nasz bagaż i my sami zostajemy poddani kontroli, podobnej do tej, jaką znacie z lotnisk. Na wielkiej tablicy odnajdujemy numer pociągu i udajemy się do poczekalni, która przypisana jest do naszego pociągu.

imag22082057696997529437835.jpg
Tablica informująca o opóźnieniu naszego pociągu!

Kolej w Chinach słynie z punktualności, więc wyobraźcie sobie nasze zdziwienie, gdy wchodząc do poczekalni zobaczyliśmy tablicę informującą o opóźnieniu naszego pociągu. Mamy dodatkowe półtorej godziny. Agent u którego kupiliśmy bilety na pociągi sugerował, żeby na dworzec przybyć z zapasem 2 godzin. Z naszego doświadczenia już teraz możemy Wam powiedzieć, że godzina zapasu w zupełności wystarczy!

Siadamy, czekamy i obserwujemy! Pierwsze co nam się narzuca to pielgrzymki Chińczyków z termosami 😲, dokąd oni idą? Po co? Odpowiedź – WRZĄTEK! Gorąca woda z termosów, to dla Chińczyków woda pitna! Chińczycy popijają wrzątek! Młodzi, starzy, na ulicy, w metrze – wszyscy popijają gorącą wodę z termosów…

Nasze blade twarze wywołują nie małe poruszenie wśród współpasażerów. Z ukrycia ludzie robią nam zdjęcia, pokazują białasów swoim dzieciom. Po paru dniach w Pekinie przyzwyczajiliśmy się do roli celebrtyów. Na nasze uśmiechy, zwykle smutne twarze Chińczyków odpowiadają nam uśmiechem. Z jakiegoś powodu poza Pekinem nasz czar przestał działać. Nikt nie prosi nas o zdjęcia, nie wytyka palcami 🤨

Nadszedł czas odjazdu naszego pociągu – kierunek Datong! Pani „porządkowa” przez megafon wzywa pasażerów do ustawiania się w kolejce! Stajemy i my!

Nasz wagon to soft sleeper czyli wagon z kuszetkami. Przedział – to cztery łóżka dwa na dole, dwa na górze 😃. Nasze bilety zostały zabrane przez konduktora – zostaną zwróćone gdy będziemy dojeżdżać do stacji docelowej. Przedział dzielimy z parą Chińczyków, chyba małżeństwo… Bariera językowa okazuje się być przeszkodą nie do pokonania. Gdy tylko pociąg rusza zaczynają się pielgrzymki do źródełka z gorąca wodą ☺️. Tłumy ciągną dzierżąc w dłoniach termosy i kubełki z nudlami.

imag22237924210176588784748.jpg

Takie cudeńko to magiczne źródełko z gorącą wodą! Znajduje się w każdym wagonie!

Jesteśmy na to przygotowani! Idziemy i my 😋! Para z naszego przedziału też idzie! Naszemu wspólnemu posiłkowi towarzyszą odgłosy mlaskania i siorbania – znaczy się, że SMAKUJE! Nudelki najlepiej kupić w osiedlowym markecie.

imag22181476773153452372813.jpg

Nudelki – podstawa w czasie podróży pociągiem po Chinach 🍜

Cena sporych rozmiarów kubełka to 4 – 8 CNY, rózne smaki, dodatki i nudle. Czas na drzemkę. Pani na górze chrapie a jej partner puszcza siarczystego bąka! Zachowujemy grobowe miny, choć w środku krzyczymy i tarzamy się ze śmiechu 🤣

Wraz z rosnącą górą łupinek słonecznika (namiętnie dłubanego przaz Pana Chińczyka) nasza podróż dobiega końca. Jesteśmy już przeszło 7 godzin w podróży. Do przedziału zagląda konduktor, oddaje nam bilety i za pomocą translatora informuje nas, że na stację Datong dojedziemy za 3 godziny! Co?! 😮😮😮 Jakie 3 godziny? Nie można ufać tłumaczom w telefonie! Po 30 minutach dojeżdżamy do Datongu! Widzimy jak obsługa pociągu składa (nie wymienia) pościel z naszych posłań. Są gotowe na kolejnych pasażerów. Wkrótce przekonaliśmy się, że składanie pościeli jest pewnego rodzaju luksusem! Warunki jakie zastaliśmy w klasie hard sleeper z Datongu do Pingayo, zmusiły nas ku uciesze niektórych pasażerów, którzy z przyjemnością zajeli nasze posłania, do przesiedzenia całej trasy!

Klasa „hard sleeper” to wagon z otwartymi przedziałami po 6 łóżek w każdym. Tu nikt nie zmienia pościeli, ba – nawet jej nie składa. Wchodzisz do barłogu po poprzednim pasażerze.

Jedno jest jednak wspólne dla wszystkich klas i typu pociągu. Co kilknaście, a w szybkich pociągach co kilka minut pojawia się konduktor z mopem. Toalety są czyste. Mamy do wyboru na „na Małysza”, lub tradycyjnie – tron 😆. No i oczywiście jest wrzątek! Wózki z przekąskami i daniami z wagonu restauracyjnego przetaczają się przez wagony. Zdarza się że zostaniemy poczęstowani jakimiś przekąskami z wózka.

Nasza ostatnia jazda pociągiem w Chinach to pociąg klasy „D” – szybka kolej. Nasz pojazd rozwija prędkość do 240 km/h. Pociągi klasy „G” rozwijają prędkość do 350 km/h 😁. Mieliśmy zaszyt jechać w pierwszej klasie! Nawet tutaj słychać było odgłos wciągania nudelków! My także nie potrafiliśmy oprzeć się pokusie! Huralnie wraz z innymi wciągamy nudle, w każdym pociągu, w każdej klasie, na każdej trasie!

Wiadomość dla palaczy. W Chińskich pociągach można palić! Zakaz palenia obowiązuje w szybkich pociągach, jednak podczas naszej podróży z Pingayo do Pekinu nasz express zatrzymał się dwa razy na dłuższy postój. W tym czasie palacze wylegli z pociągu na dymka 💨💨💨

Łączna cena naszych biletów to 563 CNY czyli około 306 PLN (na głowę) Korzystając z usług Travel China Guide zapłaciliśmy około 398 PLN. Wychodzi, że pośrednictwo w kupnie biletów kosztowało nas 92 PLN od osoby 😮!!!

Reklamy

1 Comment

  1. […] Podróż trwa około 7 godzin, cena biletu w klasie soft sleeper to 158.50 pieniążka (85 PLN + prowizja dla Chińskiego agenta, który zarezerwował dla nas bilety). Jak już pewnie wiecie nasz pociąg jest opóźniony o około 1,5 godziny. Do Datongu docieramy […]

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Podoba Ci się nasz blog?
Pomóz nam w realizacji naszych marzeń!
Image is not available
Slider
%d bloggers like this: